Az innovációs lehetőségek elemzése
Az innováció a versengő vállalatok számára szükséglet. Kényszer a gyengébbnek, játékos öröm és kemény munka a kreatívnak. Az innovációk nem a semmiből születnek, a változó világ felvet új és új problémákat, s e problémák igénylik a megoldásokat. A szemfüles, kreatív vállalkozók lehetőségeket látnak ebben. A változásokra adott válaszokat tudatosan is lehet generálni. Erről indítok egy sorozatot.
A környezet változik, s ez új lehetőségeket ad a kreatív elmék és vállalkozások számára. E lehetőségek fajtáit későbbi bejegyzésekben fogom bemutatni. Most csak felsorolom őket.
- A váratlan. Váratlan eredmény, vagy kudarc, s ez miatt észreveszünk valamit, amit eddig nem.
- Az ellentmondás. Ellentmondásos eredmény, ellentmondó követelmények kikényszerítenek valamilyen megoldást.
- A folyamat szükségletei. Valamilyen (pl. gyártási) folyamat fejlesztési igénye újítást generál.
- Az ipar- és piacszerkezet változásai. Például kialakult az internet, ezen a keresők, ezen a google, majd a facebook, stb
- A demográfiai változás. Például a társadalom elöregedése megnöveli az öregkorra jellemző egészségi problémákat, ez pedig a gyógyszeripar, életmódipar számára keresletnövekedést eredményez.
- A szemléletváltozás. Például az ökológiai problémák létrehozzák a zöld mozgalmakat, változik az értékrend, s ez piaci lehetőségeket ad a túrafelszereléseket gyártóknak.
- A tudásbázis. Új tudások jönnek létre a tudományban, s ezek átterjednek az alkalmazásokra.
Mindegyik változás elemzésekor feltehető az a kérdés:
Hogyan hat ez ránk? Mit tehetnék, hogy felhasználjuk?
Az újítás egyszerre fogalmi és felfogásbeli kérdés
Jobb és bal féltekés gondolkodásunkat egyaránt kell használni. Fontosak a számok! És fontosak az értékek is! (megvizsgáljuk a számokat és körülnézünk az emberek között is, hogy megértsük mit tartanak értékesnek)
„Mit kell az újításnak tükröznie ahhoz, hogy a felhasználók valóban akarják használni, és saját lehetőségeiket lássák meg benne?” Különben előfordul, hogy a megfelelő innovációt rossz formában dobja valaki piacra.
Egyszerre – csak egy dologra koncentráljunk! A megoldás legyen egyszerű!
„Ahhoz, hogy a találmány hatásos legyen, egyszerűnek kell lennie, és egy bizonyos dologra kell összpontosítania, ami azt is jelenti, hogy egyszerre csak egy dolgot tudjon, különben zavart okozhat. Ha nem elég egyszerű, nem válik be. Minden újdonság először falba ütközik – de ha még bonyolult is, a fal szinte áttörhetetlen. A hatásos újítások közös jellemzője, hogy döbbenetesen egyszerűek.” Arra a bizonyos szükségletre, igényre kell koncentrálni, amelyet kielégíteni igyekszik, vagyis a végtermékre, a végeredményre.
„A hatásos innováció kicsiben indul és nem grandiózus.”
Egyszerre csak egyetlen speciális dologgal foglalkozzunk. A grandiózus ötletek, tervek, melyek „egy bizonyos iparág forradalmasítását” tűzik ki célul, általában nem működnek. Az innováció eleinte lehetőleg legyen kicsi, hogy kezdetben csak kevés pénzre, emberre, kis és szűk piacra legyen szükség.” Eleinte még nem látunk minden részletet, minden problémát. Mindig csak akkora lépést tegyünk a növekedésben, amit még kezelni tudunk, mert úgyis mindenképpen jönni fog olyan amit nem, s új kreatív megoldásra lesz szükség.
A sikeres innováció mindig a vezető pozícióra tör
Kerüld el az „ugyanazt csináljuk, csak olcsóbban” csapdáját. Mi az, amiben te lehetsz az első? Ha másolod a többieket, akkor is csak egy jó másolat lehetsz (ez pedig maximum a második hely). Mi az amire azt mondhatod: Király!
Tilos!
Ne legyünk túl okosak…
- Az újítást a hétköznapi embereknek is használni kell, ha elég bevételt akarunk szerezni.
- Tilos több lovat megülni egyszerre. Ne forgácsoljuk szét az energiát.
- „Sosem a jövőnek kell kitalálni az újítást, hanem a jelennek!”
- Ma kell a partner problémáját megoldani. Ma kell a bevétel.
Négy javaslat a munkához
Az újítás: munka
Tudás, kitartás, szorgalom, általában egy területre koncentrálva. Ha már minden világos, az innováció átváltozik kemény, céltudatos munkává, s itt már sok múlik a szorgalmon, kitartáson, elkötelezettségen.
A sikeres újító az erősségeire épít
Amiben nem hiszünk, nem csináljuk jól. Mi az, amire építve mi lehetünk a legjobbak? Ha a versenytársakat akarod utánozni akkor is csak „versenytárs2” lehetsz. De ha a magad előnyeire koncentrálsz ebben te vagy a király.
Az újítás: emberi magatartásváltozás, s a lényeg a piacorientáltság
A konzervatív innovátor
Nem keresi, hanem mérsékli a kockázatot. „A sikeres újítók szükségszerűen konzervatívok. Nem „kockázat-” hanem „lehetőség-központúak”.
Források
- Peter F. Drucker: Innováció és Vállalkozás az elméletben és a gyakorlatban. Park könyvkiadó Budapest, 1993.
- és Matolcsy György írásai
Be First to Comment