Időpont
Date(s) - 2017.02.20
17:00 : 19:00
Helyszín
Evangélikus Egyház Pesti Gyülekezeti Nagyterme
Kategóriák
MEGHÍVÓ
Az Európai Protestáns Magyar Szabadegyetem Egyesület, a Magyar Pax Romana és az Egyház és Társadalom c. online folyóirat Lehet-e? Fórumára
A magyar közoktatás helyzete sajnos vitán felül igen rossz, amit drámaian mutat a legújabb PISA felmérés. A közoktatás színvonalának javításáról gondolkozó, annak érdekében cselekedni törekvő emberek és szervezetek között vita van arról, hogy a ma Magyarországon tapasztalható erősen szegregált oktatás vajon összefügg-e ezzel a helyzettel. Jó megoldás-e, ha a tehetségesebbnek ítélt diákokkal külön foglalkozunk? De ennél jóval általánosabb és nagyobb horderejű kérdés, hogy a magyar társadalom egészére milyen következményekkel jár ez a gyakorlat, mennyire járul hozzá a társadalmi egyenlőtlenségek rögzüléséhez, sőt növekedéséhez. Különösen élesen vetődik fel ez a kérdés a cigány kisebbséggel kapcsolatban. Azt a kérdést járjuk körül tehát, hogy milyen következményekkel jár ez a gyakorlat, lehet-e a hátrányos helyzetű tanulók szegregált oktatásával felzárkóztatást elérni, és lehet-e ezeket a nehézségeket érdemben enyhíteni az által, hogy megteremtjük az integrált oktatás lehetőségeit és gyakorlatát.
- A témát bemutatja: Nahalka István oktatáskutató, nyugalmazott egyetemi tanár, ELTE PTK
- Ko-referens: Kocsis Fülöp görögkeleti érsek-metropolita és Ádám Éva esélyegyenlőség kutató, ELTE TáTK
- Moderátor: Síklaki István egyetemi magántanár, Budapesti Corvinus Egyetem
A Fórum hanganyaga: Meghallgatás/Letöltés
A Fórumon felvett videó:
Index:
- Síklaki István személyes élményei a témával kapcsolatban.
- Nahalka István, a szegregáció, esélyegyenlőtlenség, szelekció, diszkrimináció fogalomköre, összefüggései.
- A deficit modellről, a felzárkóztatás rendszerszinten nem sikeres ideológiájáról.
- A szegregációs/szelekciós modellről.
- A latens diszkriminációs modellről, mely szerint a hátrányos helyzetű gyerekek a világ MÁS részéről tudnak sokat, és erősek a nem verbális kommunikációban.
- Az esélyegyenlőtlenségeket az iskola hozza létre. Viszonylag új (30-40 éves) felismerés, a pedagógiai kultúrának kellene változnia!
- A szelekcióról, szegregációról, diszkriminációról. A tanulmányi eredmény alapján történő kiválogatás miatt becsapja magát a társadalom!
- Kutatás: Milyen összefüggés van a tanulók eredményei és a tanuló csoportok összetétele között? Nagy valószínűséggel nem játszik szerepet az összetétel, csak akkor (a homogén csoportok javára), ha a pedagógus nem ért a dolgához.
- A szelekció és a szocializációs folyamatok összefüggése. Problematikus!
- A szegregáció = szelekció + diszkrimináció.
- A közoktatási törvény hatékonyságáról a szegregációval kapcsolatban.
- Gondolkodásmód, érdekrendszer változtatásra van szükség. Az esélyegyenlőtlenség magas szinten tartása rengeteg vesztességhez vezet!
- A finn példáról.
- Kocsis Fülöp, az egyház és a társadalmi igazságtalanságok orvoslása. Ferenc pápa gyökereiről, érzékenységéről. A felszabadulás teológiája csak melléktermék, mely a hitelességhez hozzájárul.
- Mit tud tenni az egyház? Az egyház feladata a megszentelés lenne, hogy az emberi életet átjárja az Isten szeretete, jelenléte. Szeretet = Isten. Ma nem így van, mert marginálissá vált az egyház.
- Az ember rosszra hajló természetéről.
- Egyre több lehetőséget kap az egyház, hogy intézményeket átvegyen vagy létesítsen. Ezzel lehetőséget kap a transzcendens erő átadására, a szeretet megtapasztalására.
- A pedagógus szemlélje úgy a gyerekeket, mint az Isten az embereket. Minden gyerek más, olyan pedagógusok kellenek, akik ezt kezelni tudják. Tanulni kell a magas szintű pedagógiai munkát.
- Dienes László Gimnázium és Egészségügyi Szakképző Iskoláról. Elköteleződés, hivatástudat a szakmai képzés mellett.
- A Roma Szakkollégiumról. Cigány és nem cigány diákok összefogásával lehet a társadalomra hatni.
- Hogyan győzné meg Nahalka István a szülőket, hogy a gyerekeik és a társadalom érdekében ne elitiskolába vigyék a gyerekeiket? Sok üzenetet, példát kell említeni a szelektív iskolarendszer káráról. El kell kezdeni. Kutatni kell. Nem ússzuk meg, hogy a társadalom nézetét megváltoztassuk. Alternatívák, szemléletmód váltás, politikai akarat kellene.
- Topolánszky Ákos kérdezi, hogy az egyházi iskolák térnyerése mennyire járult hozzá a roma közoktatási szegregációhoz?
- K.F., ne felejtkezzünk meg arról, hogy nem csak cigányokról, hanem a mély-szegénységben élőkről is szó van.
- S.I. elemzése, az elitiskolába került átlagos képességű gyerekekről és arról, hogy paradox módon a kevésbé jó iskolába kerül jó képességűekre jó hatással van a nem elit környezet.
- Kereszti Zsuzsa beszámolója egy szombathelyi és tiszabői kísérletről és utóéletéről. (Hanghibás.)
- Kérdés a nyíregyházi Huszártelepi Iskolával kapcsolatban.
- Sasvári Ákos szerint nem nézünk szembe a tényleges helyzettel (főleg) a szakképzés területén. A való élet többet követel mint az iskola, távol van az élet és az iskola.
- Csorba Éva egy speciális iskola tanára egyetértett az előtte szólóval.
- Tárkányi Ákos egyetemi oktató egy szakdolgozat kapcsán beszélt a különböző módszerekről, amelyek segítségével felkelthető a motiváció az együtt dolgozásra ami komolyan elősegíti az integrálásukat.
Be First to Comment