Press "Enter" to skip to content

Wesley tudományos körkép – 2023

In memoriam Kálmán János
In memoriam Udvari Kerstin

A Wesley tudományos körkép az elmúlt években – mindig a tudomány hónapja keretében – arra biztosít lehetőséget, hogy a „Wesleysek” bemutathassák egymásnak és a világnak – tudományos értelemben mivel foglalkoznak éppen.

A „vezlisség” – ami talán már közszó lett, érdemes talán így írni – nem elmúló tulajdonság: már tavaly is hangsúlyoztuk: korábbi Wesley oktatók és hallgatók is szívesen látottak e konferencián. Idén pedig a „tiszteletbeli vezlisek” is köztünk vannak, akik kiállnak mellettünk és akik mellett kiállunk.

Napjaink tudománya ritkán egyszemélyes műfaj. Általában beszélgetésekben, vitákban él, a legtöbb tudós kíváncsi azok véleményére, akik érdeklődnek munkássága iránt. Egy tudományos beszélgetés szellemi hozadéka mindig több, mintha a tudósok külön-külön mondták volna el, írták volna le véleményüket. Ennek elősegítése a bőséges vitaidő -20 perces előadásokhoz 20 perc tartozik – s a viták vágatlan publikálása.

A tudományos eredmények szöveges publikálását és írásos kritikáját a szabad társadalmakban is korlátossá teszik az erőforrások, kiadói és szerkesztőbizottsági döntések, még az internetes publikációnak is korlátot jelent annak munkaigénye, időigénye. A tudományos szólás és hozzászólás szabadságát viszont csak a megszólalás bátorsága akadályozza. A rendezvényszervezés és videopublikás a megszólaláshoz elég bátor – belső kétségektől, szakmai kritikáktól és egzisztenciális fenyegetettségtől meg nem rettenő – (de néha biztatásra szoruló) emberek megszólalásának ösztönzését is jelenti. Különösen a 2010 utáni Magyarországon, ahol az igazságkeresőknek megint van félnivalója.

A tudományos rendezvények világa – mindig, mindenütt hierarchikus természetű, s mindig rendezői preferenciák és diszpreferenciák által befolyásolt – a felkért előadók között mindig felülreprezentáltak a hivatásos tudósok a civilekkel szemben, a professzorok a tanársegédekkel, a férfiak a nőkkel, az idősebbek a fiatalokkal, a budapestiek a vidékiekkel, az ismertek a kezdőkkel, a nem akadályozottak a fogyatékkal élőkkel, a többséghez tartozók a kisebbséghez tartozókkal szemben. A konferenciák rendezőivel élesen szembenálló nézeteket vallók, személyes ellenfelek esélye mindig kisebb arra, hogy előadók legyenek. A bőséges vitaidő, s a viták vágatlan közzétele biztosítja, hogy a konferencialátogatásra időt szánók, az internet népe és az utókor bárkinek a gondolatairól értesülhessen, aki az előadónak-meg-nem-hívotti státusz, az objektív és szubjektiv nehézségek ellenére kész (volt) elmondani azt. Olyan szempontok ezek, melyek a Wesley közösségének különösen fontosak.

A tanuláshoz és az igazságkereséshez való jog részeként a tudományos diskurzusok megismerésének joga nemcsak azoké, akiknek szociális helyzete, munkaköre, egészségi állapota, időbeosztása, földrajzi viszonyai, internethozzáférése lehetővé teszik, hogy jelen legyenek egy tudományos rendezvényen. E joggal élés lehetőségének biztosítása bárki számára azok kötelessége, akiknek ez technikailag módjában áll. E jog – és az ezzel kapcsolatos morális kötelezettség – független attól, hogy hányan élnek majd vele. Ezt is a vezlisként mondjuk.

Mint írtuk ebben az évben tiszteletbeli vezlisek is vannak köztünk. Tudják, mit jelent a Wesley a 2010 utáni Magyarországon, kik neheztelhetnek meg rájuk szerepvállalásukért. Kik éppen ezért, kik ennek ellenére vállalták.

Ez a konferencia ennek is dokumentuma lesz. Azé, hogy a szolidaritás, a szabadság és a gondolkodás elválaszthatatlan.

Nagy Péter Tibor
WJLF tudományos tanács elnöke

Program

A program online elérhető. 20 perces előadásokat 20 perces viták követnek. A program legfeljebb 40 percnyit változhat!

http://meet.google.com/qdh-zuqg-sbs
Betárcsázás: (HU) +36 21 262 4637
PIN-kód: 613 793 071#

2023.11.26-án

  • 12       .           30       .           Borbély-Pecze Tibor Bors: The Future of Skills / Deprofessionalization in occupations and the future of career guidance
  • 13       .           10       .           Bozzay Cecilia:        A szerelem, mint krízis
  • 13       .           50       .           Zalatnay István:        Az újkori filozófia mint küzdelem az emberi szabadság kiharcolásáért/megmentéséért.
  • 14       .           30       .           Botos Laura: Konfliktuskezelés a mediációban – az utcai szociális munka kontextusában

2023.11.27-én

  • 9          .           0          .           Iványi Gábor:            Megnyitó
  • 9          .           10       .           Bagdi Tímea:            „Demokratának lenni mindenekelőtt azt jelenti, hogy nem szabad félni:…”
  • Erőszakmentes ellenállás és hatalommal való felruházás a mai Magyarországon
  • 9          .           50       .           Benyó Tamás:           A művészetterápia során felmerülő etikai követelmények és dilemmák
  • 10       .           30       .           Eörsi László: Király Béla pere
  • 11        .           10       .           Hain Ferenc: After-school pedagógia & közösségi sport a szomszédságban
  • 11        .           50       .           Hiller István:  A diplomáciai ajándékozás a kora újkori Magyarországon és Európában
  • 12       .           30       .           ebédszünet
  • 13       .           10       .           Barabás János:        “Nemzeti sorskérdés”: Merre tovább Európa?
  • 13       .           50       .           Kamarás István:       Titkos terepmunkanapló
  • 14       .           30       .           Kiss Endre:   Foucault stratégiája
  • 15       .           10       .           Noszkai Gábor:        Szabó Zoltán: keresztényként az antiszemitizmussal szemben
  • 15       .           50       .           Szalai Kriszta:          Maradjunk annyiban? -hajléktalanságról testközelből
  • 16       .           30       .           Kőry Ágnes:  Kodály, Kálmány, Bárdos: Esti Dal
  • 17       .           10       .           Szentpéteri Nagy Richard: Hét, avagy a politeia rendszerei
  • 17       .           50       .           Trencsényi László:  A reformpedagógia kelet-európai hagyományai
  • 18       .           30       .           Polónyi István:          A hazai felsőoktatás (állami) intézményhálózatának átalakulása az elmúlt harminc évben

Be First to Comment

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .